Å jobbe hjemmefra blir stadig mer vanlig, vi skal se på hva kjøpere av teknisk utstyr bør huske på, og hvordan du kan lage et funksjonelt arbeidsområde hjemme.

Det er mye å tenke på når det gjelder effektiv distansearbeid, og noe av det viktigste er å kunne kommunisere enkelt med kolleger, samarbeidspartnere og kunder. Her er fire viktige faktorer å ta med i planleggingen.

1. Fokuser på lyd

En av de største utfordringene når du jobber hjemmefra er faktisk lyd. Vi trenger ofte å snakke med kolleger, både individuelt og i grupper, og datamaskinens innebygde mikrofon og høyttalere gjør sjelden oppgaven. En bærbar PC kan ikke takle forstyrrende ekko eller utføre andre lydoptimaliseringsprosesser som er nødvendige for en jevn flytende dialog. Du bør derfor alltid investere i en god høyttalertelefon som enkelt kan kobles til både en datamaskin og mobiltelefon, eller kjøpe et godt headset. Noen mennesker synes headsettet er ubehagelig for lengre samtaler og møte etter møte, i så fall er en høyttalertelefon det beste alternativet.

Husk også at den som jobber hjemmefra også trenger å kunne høre kollegaene sine på kontoret tydelig. Det er dermed viktig å ha profesjonelle produkter i begge ender av samtalen.

  • Å stole på datamaskinens innebygde mikrofon og høyttalere er sjelden bra nok.
  • Velg høyttalertelefoner som enkelt kan kobles til både en datamaskin og mobiltelefon.
  • Forsikre deg om at du har gode konferansetelefoner eller andre enheter i begge ender av samtalen.
  • Velg produkter som ikke tar for mye plass på hjemmekontoret.
  • Vår design-prisbelønte Konftel Ego-høyttalertelefon leverer profesjonell lyd når den er koblet til en mobiltelefon eller en hjemme-datamaskin, og kommer med en god sak for full portabilitet.

2. Vi liker å kunne se hverandre

Vi må se hverandre, selv når vi jobber hjemmefra. Det er kommunikative fordeler med videokonferanser, sammenlignet med lydalternativet. Finn ut mer om effektiv videokonferanser og hvordan samvær holder reptilhjernen rolig. En datamaskins innebygde kamera er sjelden av en høy nok spesifikasjon, og burde oppgraderes for å gjøre en videokonferanse effektiv. Hvis hjemmekontoret er utstyrt med en ekstra skjerm, er dette et ideelt standpunkt for et profesjonelt konferansekamera.

  • Å kunne se hverandre under et distansemøte skaper større forståelse og forsterker det sosiale samspillet.
  • Velg produkter som passer på hjemmekontor og som er enkle å bruke.
  • En ekstra skjerm er ofte nødvendig hjemme like mye som det er på jobb, og dette gir det perfekte stedet å fikse et konferansekamera for å gi en god skala til bildet.
  • Konftel C20Ego videopakke er en god verdi-løsning som fungerer i de fleste hjemmekontorer.
  • Med Konftel OCC-hub som er inkludert i videopakkene våre, er alt du trenger en enkelt USB-kabel for å koble kameraet, lydenheten og ekstra skjermen til en bærbar PC, og redusere det potensielle rotet til kabler på et hjemmekontor.
  • Du kan også bare kjøpe Konftel Cam20-kamera for å oppgradere eksisterende høyttalertelefoner.

3. Samarbeidsverktøy

Vi har alltid argumentert for fleksibilitet når det gjelder alle samarbeidsverktøyene som er tilgjengelige på markedet, for eksempel Microsoft Teams, Zoom, Webex eller en mer tradisjonell konferansetjeneste. På kontoret betyr Bring Your Own Meeting (BYOM) at brukeren kan ta den bærbare datamaskinen sin inn i møterommet med et valg av samarbeidsapp installert og deretter koble datamaskinen til høyttalertelefonen, konferansekamera og skjermen ved hjelp av en enkelt USB-kabel (Konftel OCC ). Det samme valget er viktig for effektiv hjemmearbeid, selv om det er bra hvis det interne teamet eller andre prosjektgrupper har blitt enige om en samarbeidsplattform for å kjøre arbeidsrelaterte prosesser og møter.

  • Husk å velge en møte-app som også er åpen for eksterne brukere uten egen lisens, og en som gjør det raskt og enkelt å starte et distansemøte.
  • Hjemmekontorer må kunne håndtere samtaler og distansemøter fra møteapper på datamaskinen og via mobiltelefon, med god lydkvalitet.
  • Personen som er vert for et stort avstandsmøte, på hvilken plattform som helst, bør alltid teste teknologien på forhånd – den klart vanligste feilkilden er ikke å velge riktig lyd- og / eller kamerainnstillinger på datamaskinen din. Når det gjelder spesielt viktige møter, kan det være en god ide å invitere alle deltakerne til å teste forbindelse og utstyr på forhånd.
  • Så langt det er mulig, bør alle på distansemøter med flere deltakere bruke profesjonelle lydkilder for å unngå problemer med ekko og støy, noe som vil forstyrre hele møtet.

4. Rigge opp hjemmekontoret

Ikke alle har massevis av rom for å sette opp et hjemmekontor. Så nøkkelen er å finne profesjonelle produkter som tar liten plass, men som likevel leverer høyeste kvalitet. Miljøet spiller en viktig rolle i både lyd- og videokonferanser, så prøv å finne et arbeidsområde der lyden ikke spretter rundt, og hvor vifter eller andre støykilder ikke forstyrrer deg. Forsøk å unngå å skifte lyskilder og blende skrivebordslamper eller direkte sollys.

  • Bruk helst en fast tilkobling i stedet for WiFi, hvis tilgjengelig.
  • Hvis det er mye som skjer i arbeidsområdet, bruk funksjonen som skjuler bakgrunnen på en videokonferanse, hvis du har en slik funksjon, for å gjøre det lettere for kollegene å fokusere.
  • Videokonferanser drar fordel av å ha få, men gode lyskilder, slik at videokameraet kan tilpasse seg lyset. Husk også å unngå sterkt bakgrunnslys så langt det lar seg gjøre.
  • Forsøk å velge et arbeidsområde uten forstyrrende bakgrunnslyd eller store reflekterende flater som spretter lyden rundt.
  • Det kan være en god ide å slå av mikrofonen når du ikke snakker, spesielt i et møte med mange deltakere.
  • Oppdater alltid om du er online eller ikke, for å gi enkel kontakt i teamet.