I 2030 vil transportsystemet se innovasjoner på tvers av mange forskjellige dimensjoner. Kjøretøyer som bruker grønn energi og styrt av autonom kjøringsteknologi, vil gi oss et mobilt tredje rom. Elektriske vertikale start- og landingsfly (eVTOL) vil gjøre nødhjelp raskere, redusere kostnadene ved levering av akuttmedisinsk utstyr, og kan til og med endre måten folk pendler på. Mobilitetsløsninger vil være effektive, tilpassede og delte, noe som betyr at kjøretøyer vil bli brukt mye mer konsekvent og reiser blir grønnere.

Alle disse vil kreve sikre og stabile autonome kjørealgoritmer; kostnadseffektive, pålitelige sensorer; høyhastighets, stabile rom-luft-bakke integrerte nettverk; og en sentral hjerne med massiv datakraft for trafikkstyring. Disse teknologiene vil være uunnværlige for å utvikle tilkoblede, autonome, delte og elektriske kjøretøyer som gir en lav-karbon transportopplevelse.

Intelligent Transport

Spådom

Elektriske biler

Elbiler for grønn transport

Øyeblikksbilde fra fremtiden: Fornybar energi øker grønn mobilitet

Adopsjonen av nye energikjøretøyer i bytransport, inkludert busser og drosjer, startet tidlig og er nå langt fremme i mange byer.

Årsaker til den raske utviklingen av nye energikjøretøyer i offentlig transport:

  • Kollektivtransportbiler erstattes relativt raskt, noe som gir mulighet til å planlegge og raskt implementere bruk av elbiler.
  • Disse offentlig eide kjøretøyene er sentralt lagret og vedlikeholdt i spesialiserte fasiliteter som enkelt kan oppgraderes til multifunksjonelle rom med ladebunker for elbiler. Derfor er ladeproblemet ikke en stor hindring for elektrifisering av offentlig transport.
  • Kollektivtransportbiler reiser også lengre avstander hver dag og genererer mer karbonutslipp enn private kjøretøyer. Derfor er den brede bruk av elektrisk kollektivtransport en svært effektiv måte å redusere kjøretøyutslipp på

Øyeblikksbilde fra fremtiden: Rene energiflyforsøk

Når det gjelder karbonutslipp, bidro luftfartsindustrien med om lag 2% av de globale menneskeskapte CO2 -utslippene i 2019. Hvis slike utslipp ikke reduseres effektivt, forventes denne prosentandelen å øke til 25% i midten av dette århundret.

For tiden utvikles tre hovedtyper av fly med ren energi: hybridelektriske, rene elektriske og hydrogendrevne. I tillegg til forbedringer i å øke energieffektiviteten og redusere forurensning og støy, representerer rene energifly også en mulighet til å prøve nye design, for eksempel blandede vingekroppsfly. Denne designen kan redusere flyets drag og energiforbruk betydelig, og forbedre flyytelsen. I tillegg kan denne designen øke mengden plass i flykabinen, noe som er veldig verdifullt da det øker flyets bæreevne.